Pravěké koleje, které nikam nevedou
4,416 total views, 8 views today
Mimořádná expedice časopisu WM magazín.cz a Nový cestovatel.cz se uskutečnila v únoru 2018.
Když se řekne slovo Malta, tak si jako první představíte maltézské rytíře a katedrály. Mnohem starší artefakty a stavby jsou méně známé. Patří k nim megalitické chrámy starší než egyptské pyramidy. Velmi málo z vás však slyšelo o záhadných maltských kolejích.
Jsou Maltské koleje přírodní úkaz, nebo stopy dávné lidské činnosti? A jak mohou být staré? Domnívám se, že je lepší záhadné koleje na Maltě vidět na vlastní oči, než o nich tisíckrát číst. Vydejme se společně po stopách hádanky, které můžete vidět na ostrovech Malta a Gozo.
Na Maltu jezdím od roku 2001. Zdokumentoval jsem snad všechny tajemné koleje a megalitické stavby.
Průzkum Maltských kolejí
Maltské koleje jsou vyjeté rýhy v tvrdém vápenci. Připomínají stopy, které v měkkém bahně zanechávají dopravní prostředky. Geologové tvrdí, že podivné rýhy na Maltě jsou vyjeté ve vápenci, který je starý 25 a 6 miliónů let. Spodní část kolejí je o 19 miliónů let starší, než vrchní krusta? To je přinejmenším podivné a nepřijatelné tvrzení!
Tvar Maltských kolejí
Maltské koleje se liší tvarem a rozchodem. Maximální hloubka ojediněle dosahuje 70 centimetrů, běžně 20 až 30 centimetrů. Spodní šířka vyjeté stopy je většinou 10 centimetrů. Profil koleje má tvar písmene V, nebo U.
Rozchod Maltských kolejí
Rozchod Maltských kolejí není stejný, jak se běžně tvrdí. Naměřili jsme tři různé rozchody: 133, 143 a 153 centimetrů. Pro zajímavost uvádím rozchod železniční dráhy v Evropě, který je 143,5 centimetru. V oblasti bývalého Sovětského svazu se používá široký rozchod 152 centimetrů. Pravěké zkamenělé koleje na Maltě mají téměř shodný rozchod moderních železnice. Co to znamená?
Směr Maltských kolejí
Stopy záhadných kolejí jsou dodnes vidět po celém území Malty a ostrova Gozo. Jejich směr a cíl je na první pohled chaotický. Stopy jsou dnes zastavěny městy a silnicemi. Nejdelší zachovalá kolej s délkou 180 metrů se nachází nedaleko Naxaru. Stovky dalších kolejí jsou přerušeny kamennými zídkami a domy.
Maltské tajemné koleje nikdy nevedou k megalitickým stavbám, ani pod nimi. Z toho lze usoudit, že koleje a megalitické stavby na Maltě vznikly v různých dobách.
Během uplynulých let jsem zdokumentoval většinu maltských kolejí. Všechny pravěké koleje vedou z nížin do kopců.
Jak vznikly Maltské koleje?
Na dopravní kola, nebo ližiny sáněk, působí hmotnost přepravovaného materiálu. Pokud sedíte na sáňkách dva, zůstane za vámi ve sněhu vyjetá stopa. Pokud vás bude víc, sáňky z kopce nepojedou! Kolo se v blátě, nebo ve sněhu, zaboří pod hmotností nákladu a přesun bude velmi obtížný. Pro přepravu zboží dnes používáme motorové sáně, nebo terénní auta. Dodaná síla motorů ale neznamená, že uvezete víc tun v bahnitém terénu. Přidaná energie motoru usnadní pouze přesun.
Zkamenělé maltské koleje jsou stopy dávných dopravních prostředků, které neměly kola, ale ližiny. Jaký to byl dopravní prostředek? Řešení je zdá se jednoduché. Lidé používali vory s malými kýly z tenkých kmenů na každé straně. Když s nimi vjedete do vody, jsou nadnášeny. Kromě toho měl tento vynález snížené boční tření. Při přetahování po bahnitém terénu fungoval kýl jako sáňky. Takové vory mohly při přesunu zanechat stopy v podobě vyjetých kolejí.
Stopy mezi kolejemi
Naše mimořádná expedice na Maltu v únoru 2018 potvrdila existenci zkamenělých stop mezi a po obvodu kolejí. Zejména v lokalitě Xewkija a Naxar jsou lidské stopy zřetelně viditelné. Velikost stopy je větší, než otisk chodidla dnešního člověka. Zkamenělé stopy jsou dobrým důkazem, že pravěké sáňky táhli lidé velkého vzrůstu. Podle našeho výpočtu dosahovali dávní lidé výšky téměř 3 metry. Byli to ti samí obři, o kterých hovoří staré legendy?
Na Maltských ostrovech jsme zdokumentovali dva druhy stop, menší a velké. Průzkumu zkamenělých stop se budeme věnovat na další expedici, kterou uskutečníme na podzim 2018.
Maltské megalitické chrámy
Na Maltě a Gozo bylo objeveno víc jak 30 megalitických staveb. Nejznámější jsou Ggantija, Hagar Quim a Mnajdra. Historici je popisují jako chrámy, ve kterých se prováděli náboženské obřady. Takové tvrzení nemůže být pravda. Rekonstrukce megalitických ruin proběhla v 18 století v duchu tzv. romantické archeologie. To, co dnes vidí turisté z celého světa, není skutečná kopie maltských megalitických staveb!
Průzkum megalitických maltských staveb je zajímavé téma, kterému se budeme věnovat v některém dalším čísle časopisu WM magazín Skryté skutečnosti.
Expedice na Maltu
Maltu jsem navštívil již osmkrát. Pokaždé hledám a nalézám nové stopy kolejí a neznámých megalitických staveb. V seznamu mám již několik neveřejných objevů. Jeden neveřejný objev jsme navštívili nyní.
Malta, to nejsou jenom tajemné koleje a megalitické chrámy. Na maltě je historie, dobré počasí a skvělé jídlo.
Děkuji všem účastníkům mimořádné únorové expedice na Maltu. Zjistili jsme nové zajímavé souvislosti.
Na podzim 2018 plánujeme další mimořádnou expedici na Maltu. Ubytování 4 noci se snídaní, letecky. Předpokládaná cena bude cca 16.000 Kč / 630 EUR. Termín upřesníme později. Počet účastníků max. 12. Pokud máte zájem, zavolejte: +420 777 770 609.
Pojeďte s námi. Nové cesty a expedice najdete zde. Pro informace a objednávky pište, nebo volejte: info@novycestovatel.cz, Tel: +420 777 770 609 (608)